lauantai 18. helmikuuta 2017

Viikko Islannissa

Heimoi!

Viime viikon perjantaina tulin Islantiin ja oon kotiutunut tosi hyvin. Lentokentälle tultuani kaverini T tuli vastaan ja mentiin varmaan kolmella tai neljällä eri bussilla hänen luokseen. Tosiaan lentokentältä keskustaan on pitkä matka (n. tunti), joten Flybus on varmaan halvin vaihtoehto (maksaa n. 21€).

Sitten säädettiin erilaisten sisäisten bussien kanssa ja T:n kämpillä valmistauduttiin sitten iltaa varten. Viikonloppu menikin lähinnä baareillessa, jumittaessa ja kaupassa käydessä: halvin kauppa Islannissa (tai ainakin Reykjavikissa) on Bonus eikä sekään ole mikään halpa oikeasti. Lihapaketti maksaa helposti 10-20€, mikä on varsinkin Suomessa eläneelle todella kallista. Suosittelen suosimaan Bonuksen omaa merkkiä sekä Euroshopperia.



Maanantaina alkoi työt eli vastaavani H tuli hakemaan minut T:n luota ja mentiin käymään liikkeessä eli Quest - Hair, Beer & Whisky Saloonissa. Syötiin aamupalaa ja juteltiin ehkä tunnin mukavia. Sitten haettiin mulle bussikortti, joka maksoi kuukaudelta n. 90€. Suosittelen myös ehdottomasti lataamaan sellaisen sovelluksen kuin Straetó, mikä on Islantilaisten sisäisten bussien sovellus. Straetón kautta voit ostaa sisäisen matkalipun (n. 3€), katsoa reittiopasta ja jopa seurata, että missä bussisi kulkee tällä hetkellä. Välillä, kun bussit on tullut myöhässä oon vilkassut, jotta tiiän, ettei se ole tullut liian aikaisin tms. Ja tosiaan sovelluksen saa englannin kieliseksi!

Tiistaina tulikin ensimmäiseksi asiakkaaksi H:n mies. Asiakas meni hyvin, ei kummempaa. Noin tunnin sain sitä väkerrellä (normaalisti miesten hiustenleikkaukseen menee mulla suunnilleen 45min), mutta koska Nonni Quest on mielettömän taitava ja arvostettu parturi Islannissa, niin ei ole mikään ihme, että hän halusi hienosäätää ja näyttää uusia tekniikoita, joita en ole koskaan koulussa kokeillut.



Muutamia asiakkaita lukuunottamatta oon lähinnä siivoillut ja ollut baarin puolella koko viikon. Normaalina työpäivänä aloitan tiskeillä, paikan suursiivouksella ja baarin täydentämisellä, ja pitkin päivää tarjoan asiakkaille kahvia ja vettä (tai mahdollisesti jotain baarin puolelta), katson kun Nonni tekee töitä ja harjoittelen harjoituspäähän. Työkaverini L ja M ovat tosi mukavia, kuten myös Nonnin vaimo B. Hänen kanssaan kävin yhtenä päivänä syömässä ja L heitti mut kotiin töistä yhtenä toisena päivänä, kun jäin Nonnin kanssa maistelemaan erilaisia kaljoja ja viskejä (en ollut siis kännissä tai mitään vaan L asuu samassa suunnassa ja hänellä oli kerrankin auto käytössä eli kävi hyvä tuuri :D).

Yleisesti oon tykännyt olla tuolla töissä ja oon oikeasti onnekas, että mulla on sellainen mentori, kuin Nonni. Mielettömän taitava ja mukava tyyppi. On myös mukavaa, että saa sen pari asiakasta tehdä viikossa, koska tiedän ihmisiä, jotka eivät saa työssäoppimispaikallaan tehdä oikeastaan mitään, varsinkin vaihdossa ollessa. Mä en siis ota lista asiakkaita tai mitään, vaan Nonni ja hänen vaimonsa pyytää tuttujaan. Ja se, mistä oon super ilonen, et heilläkin on käytössä Goldwell, joka on ollut myös meillä koulussa eli mun ei tarvitse opetella kokonaan uutta värisarjaa taas, wuhuu!

Nyt asun 10 päivää T:n kaverien luona lähempänä keskustaa. Eilen oli taas juhlimista ranskalaisten vaihtareiden kanssa ja tänään ajattelin vaan lepää ja kattoo Frendejä. Kirjoittelen taas, kun motivaatiota ja aikaa riittää. Heyhey!


: netteraven

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Asiallista kommentointia, kiitos! ❤